Articles


The Circle of Film

Amsterdam, 2019-10-02 - Jean van de Velde

"Wil de Nederlandse filmcultuur overleven, dan zal de filmketen een filmketting moeten worden! Dan moet het einde van die keten (de filmexploitatie) aan het begin (de filmproductie) geklonken worden. Dan moeten de baten aan het einde de 'boost' voor een nieuw begin zijn."


Regisseurs naar de achterbank

Amsterdam, 2019-08-24 - Jos van der Burg & Karin Wolfs

“Doreen krijgt heel veel power.” Aldus waarnemend Filmfonds-directeur Ger Bouma tien jaar geleden over de benoeming van Doreen Boonekamp tot directeur. Anders dan haar voorgangers kreeg Boonekamp bij haar aantreden twee petten: ze werd zowel directeur als bestuurder van het Filmfonds.


New Deal NSC

Amsterdam, 2019-04-17 - NSC

Uit een NSC-enquête die in mei 2018 onder de leden is gehouden, was de belangrijkste conclusie dat het de DP’s frustreert dat ze hun werk niet optimaal kunnen uitvoeren. Daarom dit manifest met suggesties om het werkproces te veranderen.


Living the Light, at 75th Venice International Film Festival

Amsterdam, 2018-11-18 - Vincent Visser

Living the Light – Robby Müller, made by Claire Pijman NSC, will have its world premiere at the 75th Venice International Film Festival and is selected for the Venice Classics competition


Time Layers Come Together

Amsterdam, 2018-11-17 - Vincent Visser

'Paolo Ventura, Vanishing Man,’ shows how an Italian artist creates his own timeless melancholic world in a barn on an abandoned mountaintop in Italy. With paint, cardboard, and relics of a human life, he resonates his childhood’s memories and isolation by giving himself and found objects a new magical life.   


Frank van den Eeden about Waldstille

Amsterdam, - Vincent Visser

Dutch cinematographer Frank van den Eeden (May 14, 1971), resident of Antwerp is best known for his work with directors such as Fien Troch, Nanouk Leopold and Jan Verheyen. Besides many nominations he has won several awards for his work as cinematographer.  One of his later productions is ‘Waldstille’ from writer and director Martijn Maria Smits, a feature film that got its world-premiere during the San Sebastian Film Festival in 2016. The NSC talked with Frank about this film.


NSC Investigates Film Making Process in The Netherlands

Amsterdam, 2019-05-01 - NSC

The Netherlands Society of Cinematographers (NSC) conducted a survey among its members as a response to the Netherlands Film Production Incentive 2014-2017 evaluation.


The Cinematographer as Co-Author

Amsterdam, 2019-05-09 - Hans Beerekamp

While cleaning up his archive, film journalist Hans Beerekamp found several editions of the (small-scale published) Dutch film magazine Cineécri.


Emotional Shapes and Textures - Daniël Bouquet

Amsterdam, 2018-07-15 - Vincent Visser

Immediately after his graduation from the Dutch Film Academy in 2006, Daniël Bouquet made a flying start as Director of Photography. For his second feature length production “Nothing Personal” (2008) he won the Golden Calf award for best Cinematography during the Netherlands Film Festival in 2009. Nowadays he works mainly on a variety of international projects, amongst commercials for major brands like Adidas, Gillette and Vogue. The NSC talked with him about his career, interests and more.  


Beerified Scope

Amsterdam, 2018-11-16 - Vincent Visser

Joris Kerbosch (Culemborg, 1980) is best known for his work as cinematographer for directing duo Steffen Haars and Flip van der Kuil, for whom he shot the movies ‘New Kids Turbo’ (2010), ‘New Kids Nitro’ (2011) and ‘BROs BEFORE HOs’ (2013). ‘Ron Goossens, Low-Budget Stuntman,’ is their fourth feature film collaboration. Together those comedies where amongst the highest grossing films in The Netherlands and acclaimed international recognition. NSC spoke with cinematographer Joris Kerbosch about the film.

The Circle of Film


Amsterdam, 2019-10-02 - Jean van de Velde

 

Aan:
de Minister van EZK, de heer Eric Wiebes;
de Staatssecretaris van EZK, mevrouw Mona Keijzer;
de Minister van OCW, mevrouw Ingrid van Engelshoven;
de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, de heer Arie Slob; de Minister van Financiën, de heer Wopke Hoekstra;
de Staatssecretaris van Financiën, de heer Menno Snel;
alle fractievoorzitters en leden van de vaste Kamercommissie OCW, woordvoerders Cultuur en woordvoerders Media

CC:
Raad voor Cultuur Nederlands Filmfonds

Onderwerp: The Circle of Film

Amsterdam, 2 oktober 2019

 

Geachte Ministers, Staatssecretarissen en leden van de Tweede Kamer,

In de natuur kennen we het begrip al lang, de 'circle of life'. De voedselketen waarin iedere deelnemer, hoe klein of groot ook, zijn rol heeft in het voortbestaan van het geheel: bij, alg, mestkever, olifant, schimmel, oerbos, koraal. Het grote dient het kleine, het kleine voedt het grote - elke schakel is onmisbaar wil de keten sterk en gezond blijven.

In de cultuur, de door ons mensen gecreëerde 'mensennatuur', zou het niet anders moeten zijn. Ook daar zijn er schakels en ketens, die elkaar zouden moeten voeden en dienen. Waar de natuur in millennia van evolutie een organische 'circle of life' gecreëerd heeft, daar moeten wij in de cultuur de evolutie telkens opnieuw bedenken. Neem nu de Nederlandse filmcultuur. Er is een zogenaamde filmketen: er worden vanuit het niets ideeën en filmplannen bedacht, ze worden veelal geproduceerd met overheidsmiddelen en private financiering, het resultaat ervan wordt gedistribueerd in binnen- en soms buitenland, en vervolgens worden de films geëxploiteerd in bioscopen, op televisiezenders, dvd's, video-on-demand-platforms, via kabelmaatschappijen en telecombedrijven. We spreken daarom van een filmketen. Maar een keten is nog geen ketting. De filmketen heeft een begin, waar geld in gestopt wordt en een uiteinde waar geld verdiend wordt.

Dan heeft de natuur het beter geregeld: daar wordt voedsel mest, en de mest dient uiteindelijk als voeding voor nieuwe groei en nieuw voedsel. Zo wordt een keten een ketting, een waarachtige 'circle of life'.

De Nederlandse cultuur heeft verhalen nodig om haar identiteit, haar waardes, haar uitdagingen, haar tekortkomingen, haar morele kompas te leren kennen, te toetsen en te ijken. Die verhalen worden in onze samenleving steeds vaker via de beeldmedia geconsumeerd, via film, tv, video-on-demand, internet. Die Nederlandse verhalen zijn nodig omdat wij nu eenmaal in Nederland leven, Nederlands spreken en ook Nederlands denken.

Wil de Nederlandse filmcultuur overleven, dan zal de filmketen een filmketting moeten worden! Dan moet het einde van die keten (de filmexploitatie) aan het begin (de filmproductie) geklonken worden. Dan moeten de baten aan het einde de 'boost' voor een nieuw begin zijn.

De schakel, de missing link, die het einde van de filmketen aan het begin van die keten vastklinkt, moet door de overheid gesmeed worden. Het moet geen gouden schakel zijn, van ijzer of staal mag ook. Die laatste o zo belangrijke schakel hoeft de overheid namelijk geen extra geld te kosten, slechts de wil en overtuiging om een gezonde, zichzelf voedende filmcultuur te creëren. Als de overheid de diverse en talrijke eindexploitanten van de films en series in financieel opzicht duurzaam onderdeel laat worden van de filmproducties, door een systeem van heffingen en investeringsverplichtingen van 2 tot 5 % over de omzet, kunnen de filmmakers op hun beurt met behulp van deze financiële middelen zich beter en volwassener presenteren in de hedendaagse 'filmjungle'.

Zo kan de overheid door een formele inspanning van de filmketen een echte 'circle of film' maken. Wij hopen op uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Halina Reijn, Carice van Houten, Paul Verhoeven, Steve McQueen, Jean van de Velde, Anna Drijver, Job ter Burg, Frans van Gestel, Sacha Polak, Marleen Slot, Mijke de Jong, Martin Koolhoven, Els Vandervorst, Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam, Barry Atsma, Mike van Diem, Paula van der Oest, Alain de Levita, Ena Sendijarevic, Antoinette Beumer, Monic Hendrickx, Gijs Scholten van Aschat, Nanouk Leopold, Jim Taihuttu, Stienette Bosklopper, Joram Lürsen, Floor Onrust, Joost van Ginkel, Sam de Jong, Sander Verdonk, Maarten Swart, Simone van Dusseldorp, Shady El-Hamus, David Verbeek, Leontine Petit, Tamara Bos, Mischa Kamp, Anna van der Heijde, Tim Oliehoek, Mees Peijnenburg, Fedja van Huêt, Kaweh Modiri, Waldemar Torenstra, Dana Nechustan, Barbara Bredero, Tijs van Marle, Harry Ammerlaan, Ton Crone, Hetty Naaijkens, Bobby Boermans, Jules van den Steenhoven, Guido van Gennep en vele andere filmprofessionals.


download pdf